تویسرکان یکی از شهرهای استان همدان است که در جنوب کوه الوند واقع‌شده است. تویسرکان بعد از همدان، ملایر و نهاوند به‌عنوان چهارمین شهر بزرگ استان شناخته می‌شود. این شهر آب و هوایی معتدل و کوهستانی دارد و بر اساس اسناد تاریخی تویسرکان بر ویرانه‌های شهر قدیمی رودلاور((رودآورد) و اوراکوهان که بر اثر حمله مغول و زلزله پس از ان ویران شده)، ساخته شده‌ است.
اگر از طبیعت زیبای خطه‌ی شمال لذت می‌برید اما از شرجی بودن هوا کلافه می‌شوید پیشنهاد ما به شما شهرستان تویسرکان است. طبیعت کوهستانی، کوهپایه‌ای و جلگه‌ای در کنار سه رود قلقل رود، کرزان رود و سرکان رود، تویسرکان را به بهشت غرب تبدیل نموده است.
یکی از محبوب‌ترین محصولات تویسرکان گردو است و درخت‌های گردو زیادی در این شهر دیده می‌شود.این شهر به خاطر تعدد و بزرگی درخت‌های گردویش بسیار معروف است.. گردو محصول صادراتی تویسرکان محسوب می‌شود و به همین جهت به آن شهر طلای سبز گفته می‌شود. سماق، زعفران، گندم، جو، علوفه، حبوبات، سیب زمینی، سیب، آلو، هلو، گلابی، خیار، شوید و سیر نیز از جمله محصولات زراعی این شهر است.
نقل‌های مخصوص تویسرکانی، عسل، بادام، برگه آلو، برگه زردآلو، سماق تازه و البته گردو جز سوغاتی‌های خوشمزه این شهر است. وفور درختان گردو در این منطقه هنر خراطی، ظریف‌کاری و منبت‌کاری را نیز به همراه داشته است. کار چوبی و فرش‌های دستبافت رنگی نیز از صنایع دستی تویسرکان است.
 

کیفیت، طعم بی‌نظیر، روغن و سفیدی مغز ویژگی‌های منحصر به فردی است که موجب شد  ۱۸ استان تولیدکننده کشورمان و حتی آمریکا و چین به عنوان ابر تولید کننده گردوی جهان به گردپای گردوی تویسرکان هم نرسند و سازمان مالکیت معنوی (وای پو) این گوی‌های سبز را شایسته ثبت در فهرست جهانی بداند. گردوی تویسرکان محروم از هر گونه تکنولوژی به سبک قدیم با زور بازوی مردان و زنان از درختان بالابند چیده و مغز شده و به صورت فله‌ای روانه بازارهای مصرف می‌شود.
آداب و رسوم مردم تویسرکان
 
تویسرکانی‌ها در سفره شب یلدای خود «کلم برگ» و در سفره هفتسین خود «نان ساجی» قرار می‌دهند. نوع پوشش و مراسم کوسه زنی، شال اندازی و خوردن آش ترش در روز طبیعت نیز از جمله آداب رسوم مردمان این شهر است.
 
چه موقع و چگونه به تویسرکان برویم؟
 
فصل بهار تا فصل تابستان و اوایل فصل پاییز، زمان بارور شدن درختان گردو و نوبرانه کردن گردوی تازه آن هم در هوای مطبوع، بهترین زمان سفر است. روستای کرزان تویسرکان با داشتن دیدنی‌هایی چون آرامگاه شاهزاده ناصر، آرامگاه عبدالله، قلعه و پل تاریخی عصر قاجاریه در این فصول‌ دیدن دارد.
تهران ۳۸۹ کیلومتر با تویسرکان فاصله دارد و از دو مسیر آزادراه ساوه-همدان و مسیر قم، اراک، شازند و ملایر‌ برای رسیدن به این شهر راه وجود دارد.
از همدان تا تویسرکان ۹۰ کیلومتر فاصله است. یک مسیر کوهستانی و نسبتا سختی از جاده گنجنامه همدان تا تویسرکان وجود دارد که از نظر زمانی از جاده همدان جوکار کمتر است. نهاوند در فاصله‌ی ۶۸ کیلومتری تویسرکان و لرستان نیز در ۲۰۴ کیلومتر با تویسرکان قرار دارد.​​​​​​​

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش